Hoe kan ik je helpen?

hoe-kan-ik-je-helpen

Sinds 2003 werk ik in het onderwijs. Eerst als docent Nederlands, maar al gauw ook als sectieleider, teamleider en uiteindelijk conrector. Ik heb lesgegeven op alle niveaus in het middelbaar onderwijs en ben teamleider geweest van twee vwo-afdelingen. Ik ben nu conrector op een gymnasium. Je zou kunnen stellen dat ik alle hoeken van het middelbaar onderwijs wel gezien heb. Ik heb ook gezien wat er mis kan gaan als er te weinig leiderschap en/of te weinig lidmaatschap is binnen een team of een school.

Naast mijn werk in het onderwijs was ik jarenlang lid en voorzitter van de MR en lid van de GMR van de basisschool van mijn kinderen en bestuurslid van de Scouting van mijn kinderen.

In 2020 ben ik gestart met de driejarige opleiding van Phoenix, waar ik ben geschoold in NLP (neurolinguïstisch programmeren), TA (transactionele analyse) en Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen). In 2024 ben ik gestart met de vervolgopleiding Systemisch Werk, een verdere verdieping van de stof uit de driejarige opleiding.

In coaching en begeleiding gebruik ik technieken en theorieën uit alle drie de richtingen.

Teamcoaching

Coaching van teams in scholen en andere not-for-profitorganisaties, bijv. secties, schoolleiding, (dagelijks) bestuur

  • Allemaal heb je het beste met je team of de organisatie voor, maar toch kom je niet vooruit. Er is onenigheid, soms over kleinigheden die opeens toch heel groot worden. Of er is kinnesinne, gedoe uit het verleden dat steeds weer de kop op steekt. Het is goed om daar met elkaar bij stil te staan en in een veilige setting uit te spreken wat er ‘echt’ speelt. De inzichten die je zo over elkaar opdoet, helpen je om er weer opnieuw samen voor te gaan en sterk te staan.
  • Er zijn in de organisatie verschuivingen, wisselingen van de wacht geweest en dat blijft voor onrust zorgen. Zit iedereen wel goed op z’n plek en goed in z’n vel? Veranderingen zorgen vrijwel altijd voor onzekerheid en spanning. Dat is op zichzelf geen probleem, zeker in het begin, maar als deze spanningen en onzekerheden blijven aanhouden, kan het ten koste gaan van de sfeer en de productiviteit. Dan is het goed om eens goed te kijken naar wat er onder het oppervlak speelt. Door samen onder ogen te zien wat je van elkaar nodig hebt en hoe de nieuwe situatie tot persoonlijke én gezamenlijke groei kan leiden, kun je er als team weer tegenaan.

 

docentencoaching
  • Werken in het onderwijs is elke dag weer een topprestatie. Als docent sta je elke dag uren op het podium, voor een kritisch publiek. Als de leerlingen je niet het vuur aan de schenen leggen, dan zijn het de ouders, je collega’s of je baas wel. Dat hou je niet vol zonder het juiste titanengevoel. Lukt het (even) niet zoals je het zou willen, dan zet ik je graag (weer) op het spoor. Naast hele praktische tips en concrete feedback, onderzoek ik met je wat je ‘secure bases’ zijn, waarop je kan terugvallen als het moeilijk wordt. Zo sta je met meer zelfvertrouwen en overtuiging voor de klas. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals coaching in de klas, videocoaching en coachingsgesprekken.
  • Onderwijs – elke dag anders. Dat is zowel de uitdaging als de valkuil van werken op een school. Je moet goed kunnen improviseren, wilt iedereen helpen en je houdt allerlei verschillende ballen in de lucht. Daarbij verlies je soms je grenzen uit het oog. Of je vraagt je af: wie zorgt er eigenlijk voor mij? Op wie kan ik terugvallen als het even niet meer gaat? Ik help je graag om je grenzen beter te bewaken en om keuzes te maken die voor jou belangrijk zijn. Daarnaast onderzoek ik met je wie of wat jouw ‘secure bases’ zijn, waarop of op wie jij kan terugvallen als dat nodig is. Zo voel je je sterker en zekerder, ook als de waan van de dag weer eens toeslaat.
Coaching van leidinggevenden
  • Heb je een nieuwe functie als leidinggevende? Dat kan best eenzaam voelen. Minder dan voorheen maak je deel uit van een (vertrouwd) team. Ik onderzoek met je hoe het zit met jouw 'leiderschap' en 'lidmaatschap' en hoe je sterk kunt staan op een plek waar je vaak tussen twee vuren zit.
  • Je bent al een ervaren leidinggevende, maar door veranderende omstandigheden krijg je het niet meer voor elkaar zoals je dat gewend was. Ik onderzoek met je waar je nieuwe kracht vandaan kan halen.
  • Je merkt dat op je werkplek hardnekkige patronen steeds weer de kop op steken. Ik onderzoek met je wat jij nodig hebt en wat de organisatie mogelijk nodig heeft om deze patronen te doorbreken.