Hoe kan ik je helpen?

hoe-kan-ik-je-helpen

Als docent en mentor heb ik ruime ervaring opgedaan met het didactisch en pedagogisch begeleiden en coachen van jongeren. Als stage-begeleider en schoolleider heb ik ruime ervaring opgedaan in het coachen en begeleiden van docenten. Daarnaast ben ik nu onafhankelijk coach en begeleider. Ook bied ik ondersteuning aan leerlingen en studenten die moeite hebben met het vak Nederlands.

Teamcoaching

Coaching van teams in scholen en andere not-for-profitorganisaties, bijv. secties, schoolleiding, (dagelijks) bestuur

  • Allemaal heb je het beste met je team of de organisatie voor, maar toch kom je niet vooruit. Er is onenigheid, soms over kleinigheden die opeens toch heel groot worden. Of er is kinnesinne, gedoe uit het verleden dat steeds weer de kop op steekt. Het is goed om daar met elkaar bij stil te staan en in een veilige setting uit te spreken wat er ‘echt’ speelt. De inzichten die je zo over elkaar opdoet, helpen je om er weer opnieuw samen voor te gaan en sterk te staan.
  • Er zijn in de organisatie verschuivingen, wisselingen van de wacht geweest en dat blijft voor onrust zorgen. Zit iedereen wel goed op z’n plek en goed in z’n vel? Veranderingen zorgen vrijwel altijd voor onzekerheid en spanning. Dat is op zichzelf geen probleem, zeker in het begin, maar als deze spanningen en onzekerheden blijven aanhouden, kan het ten koste gaan van de sfeer en de productiviteit. Dan is het goed om eens goed te kijken naar wat er onder het oppervlak speelt. Door samen onder ogen te zien wat je van elkaar nodig hebt en hoe de nieuwe situatie tot persoonlijke én gezamenlijke groei kan leiden, kun je er als team weer tegenaan.

 

docentencoaching

Onafhankelijke) Coaching van onderwijspersoneel, zoals (beginnende) docenten, (beginnende) onderwijsmanagers en zorg- en ondersteuningsmedewerk

  • Werken in het onderwijs is elke dag weer een topprestatie. Als docent sta je elke dag uren op het podium, voor een kritisch publiek. Als de leerlingen je niet het vuur aan de schenen leggen, dan zijn het de ouders, je collega’s of je baas wel. Dat hou je niet vol zonder het juiste titanengevoel. Lukt het (even) niet zoals je het zou willen, dan zet ik je graag (weer) op het spoor. Naast hele praktische tips en concrete feedback, onderzoek ik met je wat je ‘secure bases’ zijn, waarop je kan terugvallen als het moeilijk wordt. Zo sta je met meer zelfvertrouwen en overtuiging voor de klas. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals coaching in de klas, videocoaching en coachingsgesprekken.
  • Onderwijs – elke dag anders. Dat is zowel de uitdaging als de valkuil van werken op een school. Je moet goed kunnen improviseren, wilt iedereen helpen en je houdt allerlei verschillende ballen in de lucht. Daarbij verlies je soms je grenzen uit het oog. Of je vraagt je af: wie zorgt er eigenlijk voor mij? Op wie kan ik terugvallen als het even niet meer gaat? Ik help je graag om je grenzen beter te bewaken en om keuzes te maken die voor jou belangrijk zijn. Daarnaast onderzoek ik met je wie of wat jouw ‘secure bases’ zijn, waarop of op wie jij kan terugvallen als dat nodig is. Zo voel je je sterker en zekerder, ook als de waan van de dag weer eens toeslaat.
Studiecoaching

Praktische en mentale ondersteuning voor leerlingen en studenten die vast (dreigen te) lopen

  • Loop je vast op school of tijdens je studie? Je staat er niet alleen voor! Ik kan je op allerlei manieren ondersteunen, bijvoorbeeld door zaken met je op een rijtje te zetten, door met je mee te zoeken naar hulp, je te helpen bij het maken van beslissingen of moeilijke gesprek ken met je voor te bereiden.
  • Als het lijkt of je steeds weer in dezelfde problemen of situaties terecht komt, kijk ik met je hoe dat komt en wat je eraan kan doen om dat te doorbreken.

Eerste hulp bij het zoeken naar of organiseren van adequate zorg bij leerproblemen

  • Heb je problemen bij het leren, maar weet je niet waar je hulp kan vinden, dan zoek ik met je mee. Weet je niet goed waar je recht op hebt of heb je het gevoel dat je niet de juiste hulp krijgt, dan denk en kijk ik met je mee. Door mijn jarenlange ervaring in het onderwijs weet ik wat er wel en niet mogelijk is en wat je kan doen als je hulp nodig hebt, maar het niet krijgt.